Vistelsen på sjukhuset med våra goa ungar och andra intryck

Våra underbara små krabater har vi nu fått lämnat och två av dem har fått åkt tillbaka
till barnhemmet i Pakrouijs. Det var väldigt jobbigt att lämna dem men jag vet att
dem får kärlek, trygghet, värme och ordentlig mat så det känns ändå "okej" i mitt hjärta.
Om man nu kan ha någon favorit unge så är det den lilla killen som jag har i mitt knä.
Han har haft en otrolig tuff uppväxt som man knappt kan tro att ett barn ska kunna få
vara med om - hemskt men så är det i Litauen.
Vår handledare Sunatta har varit helt underbar, hon har visat oss all dem olika avdelingarna
på sjukhuset och det mest intressant har varit att se de stora skillnaderna. Dem arbetar så
"annorlunda" mot vad vi gör i Sverige. Idag fick vi vara med när kirurgen skulle titta på en
fot som han opererade igår och dem tyckte att den såg bra ut men det tyckte då inte jag.
Dem gjorde inte rent med något innan dem la på nytt förband och bara linda på...
Vi fick även se en äldre dam med ett sådant fruktansvärt trycksår, det luktade och det var
så svart (död hud). Det sjuksköterskan gjorde med  trycksåret var att ta bort det gamla
förbandet och sedan  la hon på någon gul smet som vi tror var något lindrande.
Sen på med två kompresser och något skydd som hon klistrade dit med tejp.
Men denna tid på sjukhuset har varit mycket lärorikt och vi ska vara glada för den sjukvård
som vi har i Sverige!
"KAN SJÄLV"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0