Skola,Pancakes GOODIE, Mansion och Roma!!

Idag skulle anna och jag följa med två tjejer, Virga och Radvile, till skolan. Jag skulle gå med Radvile och hennes klass, medan Anna skulle gå med Virga. Vi gick upp vid halv sju och åt en lika god och stärkande frukost som vanligt.

Klockan åtta ringde det in till lektion och den första lektionen jag och Radvile hade var litauiska. Det var inte det lättaste kan jag meddela... Och idag så hade de genomgång i grammatik i deras skrivbok. Så de läste högt och fyllde i tomma rutor lite här och där. Fattade ingenting. Men jag försökte hänga med så gott jag kunde genom att lyssna på vad de sa och följa med i texten. Läraren de hade var väldigt energisk också, så det var kul att ha lektionen trots att den inte gav mer än ett massa bubblande i huvudet. Andra lektionen var musik. Vi skulle sjunga en sorts god morgon sång innan vi fick sätta oss ned, vilket jag inte hängde med på. Sedan fick de tillbaka nothäften med sånger som de ska öva på när de är hemma. De skulle sedan ställa upp sig på två led, och jag som satt i mitten av salen fick sitta där och se fin ut medan de sjöng en liten stund och delades upp i olika stämmor. De pratade också om olika litauiska kompositörer sen fick de ännu en sång att sjunga på. Så tjejerna fick ställa sig upp och sjunga delar av låten i grupper om tre och tre, sedan var det killarnas tur och efter det sjöng alla tillsammans sen ringde klockorna igen, lektionen slut.

Lektion tre och fyra var bild, eller ja, konst lektion skulle man nog kunna kalla det. Vi gjorde  egna dockor. Stommen gjorde vi med ståltråd och sedan använde vi aluminiumfolie och sen gipsade vi över det. Min blev allt annat än vacker, men jag hade det riktigt roligt hur som helst! Lektion fem var matematik! Det gillade Sara. I Litauen så måste alla elever räkna all matte, det som vi i Sverige har upp till matte D, det måste alla räkna. Så när läraren visade mig boken för tolfte klass (motsvarande trean i sverige) så förstod jag inget och fick förklara att vi i Sverige kan välja om vi vill läsa mer matte eller inte och att jag inte var på den nivån som hon visade. Så jag räknade glatt med i det som alla sextonåringar i klassen gjorde för stunden.. Måste bara tillägga att man kände sig som en kanin i en bur eller något, för ALLA tokstirrade på en när man gick runt där i skolan. Sen tyckte väl inte att de ville lägga ner tid på att prata med mig, för när de ville veta något om mig som tex varför jag var där, så frågade de Radvile på litausika istället för att fråga mig på engelska. Lite tråkigt kan jag tycka, för det hade varit kul om fler personer försökt få någon slags kontakt.

Efter matematiken så tog skolan för Anna och mig slut, vi bestämde oss för att gå till sjukhuset och prata lite innan vi gjorde något annat. På sjukhuset träffade vi såklart Sonata och vi beslutade att vi skulle ut och äta lunch tillsammans med hennes son. Det var riktigt gott (som alltid i mina ögon). Jag åt pancakes GOODIE, vilket är pannkakor med hackade nötter och keso. MUMS. Sonata arrangerade med Roma så att vi under kvällen kunde få träffa Roma och se hur hon bor.

Vädret under dagen har varit helt underbart! Iskallt på morgonen, men finare på dagen. Vi tog en promenad till Pakruojis mansion helt rätt och slätt. Helt vindstilla i gassande solsken!

 

Kvällen var helt underbar! Vi blev hämtade lite senare än planerat, med det finns tidsoptimister i det här landet också har vi lärt oss.. Innan upphämtningen så gick vi in i själva avdelningen där de lämnar bort saker och kläder till familjer (det finns golvvärme där, varmt varmt...) och där hittade Anna en del fina saker - som ska köpas om allt går vägen.

Hur som. Vi hade med oss en fin blomma till Roma för att visa att vi verkligen tycker om att hon vill att vi ska ha det bra, och att hon tillät oss komma hem till henne. En av Romas vänner var där och senare så kom det två till. Roma gjorde en traditionell maträtt till oss med riven potatis (självklart, det är Litauen vi snackar om), varm mjölk och fläsk som skulle in i ugnen. Det tog ca tre timmar innan maten blev klar, men det var värt väntan. Vi blev mätta och nöjda och det smakade delikat! Roma är en bra matlagerska! I väntan på maten då, vad skedde? Jo. Romas vän nr.2 kom hit. En manlig lärare på skolan i Pakruojis. Han var väldigt duktig på engelska och vi hade långa konversationer och diskussioner med honom, om precis allt. Allt från rättssystem, politiska system, traditionella maträtter, polacker, ord - språk, människor, bemötande, musik, resor osv osv. Han var en väldigt rolig och trevlig man! Sedan kom vän nr 3 nästan precis i tid till maten. Han kan dock inte engelska med alla översatte åt varandra så diskussioner kunde fortsätta trots detta språkliga hinder. Han jobbar tydligen i skogen och han sa senare på kvällen att han inte har hunnit lära sig engelska för han kan istället prata med alla djur, på harspråk, hjortspråk osv. Otroligt underhållande människor vi spenderade kvällen med! Inga sura miner här inte, här skrattade vi så att vi nästan kikna. Musik spelades i bakrunden under kvällen, där bl.a. Tarzan, Whitney Houston och Madonna fick ta del utav den underbara gemenskapen.

 

Kvällen avslutades med dessert, bestående av chokladlikör. De har tydligen en hel del traditioner i Litauen angående alkohol, som vi fick en genomgång av, under väldigt tydlig basis (praktiskt)!

Åkturen hem var intressant med en buss som inte ville stängas..  En rundtur runt kyrkan - i bussen.. samt barnsäkra dörrar så Sara kom inte ut och lät nog lite för panikslagen där ett tag.

På det hela så har dagen varit helt perfekt!

 

/sara


Kommentarer
Postat av: Agneta

Hej!

Det är så intressant att läsa om era upplevelser. Man får en tankeställare att det är så viktigt med språk, det är frustrerande att inte förstå. Det är då lätt att dra paralleller till alla våra invandrare som kommer hit och inte förstår språket.

Ha det bra även i fortsättningen. Kram/ Agneta

2012-03-08 @ 08:16:14
Postat av: Diana

Haha :P Låter som att ni har det rätt trevligt ändå, även fast språket ibland är ett hinder ^^ Då vet ni hur jag har det nästan hela dagarna långa, ett enda sur i huvudet med finska xD Vi ses när vi kommer hem igen och då får vi våra mössor med :)

/Kram D

2012-03-08 @ 09:03:49
URL: http://utlandsapufinland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0